Maishakselaar

Konstruiert und fotografiert von Jack Steeghs.
Hochgeladen am 2.1.2013, 21:12 von JaSpiel.  19 / 25

peterholland (2.1.2013, 22:42:48)

Klasse met de automatische versnellingsbak. (Ik heb deze zelf nagebouwd en afgekeken van Lego).

Ik doorzie e.e.a. nog niet helemaal en vergelijk……. Waar ziet de instelbare “wrijvingsas” ?

Grüss,

Peter Poederoyen NL

peterholland (2.1.2013, 23:07:53)

Jack,

Het zwarte tandwiel-20 en het rode tandwiel-20 liggen beiden in het verlengde van de XM-motoras. Zitten deze beiden vast op de motoras ?

Grüss,

Peter Poederoyen NL

Harald (3.1.2013, 17:07:28)

Ein sehr imposantes Modell!

Nur, aus den trockenen Worten und den Bildern werde ich nicht recht schlau.

Ich fände es sehr hilfreich, wenn das Getriebe mal in einer Gesamtaufnahme zu sehen wäre. Ein paar beschreibende Worte kämen auch ganz recht. Ist der Korb vom linken Differenzial irgendwo angetrieben oder festgehalten? Wenn das das Längsdifferenzial zum Ausgleich der Drehzahlen zwischen vorn und hinten ist, wo ist dann die Automatik? Die “freischwebend” verbauten Kegelräder sehen mir nicht danach aus, als ob damit das Fahrzeug auch auf dem Boden angetrieben werden kann. Stimmt das?

Gruß, Harald

peterholland (3.1.2013, 18:45:21)

Hallo Harald + Jack,

Das Prinzip mit Lego gibt es unter :

http://www.ftcommunity.de/details.php?image_id=35387

This Lego CVT enables to have : . A constant speed of the motor . A infinity of variable ratio . A variable speed between 200rm (1:1) and 40 rpm (1:5) . A variable torque between 50N.cm (1:1 = motor torque) and arround 250N.cm (1:5) Of course, some torque are lost because of the friction pin but the torque is increased by 5 so the loss is negligible regarding the increase. Es gibt mit 2 Differentiale noch mehr möglichkeiten:

http://www.nico71.fr/continuously-variable-transmission/

It enables a variable ratio on the output from 1:1 to 1:5. The CVT chooses the most suitable ratio functions of the resistive torque on the output. The principle is based on two differentials which are connected side by side with a first gear : 1:1 and a second gear on the other side : 1:5. The side with the 1:5 gear has also a friction pin in order to limit the rotation.

Interessante Video gibt es unter:

http://www.youtube.com/watch?v=uF5jSjTmugw

und

http://www.nico71.fr/continuously-variable-transmission/

Sehr interessant für Nachbua ist: http://www.youtube.com/watch?v=54biG55um5o

Mein FT-Nachbau gibt es unter: http://www.ftcommunity.de/details.php?image_id=35390

Grüss,

Peter Poederoyen NL

JaSpiel (3.1.2013, 19:59:56)

Hallo Harald en Peter,

Allereerst, dank Peter voor de snelle aanvullende info.

Peter:

    1. de instelbaarheid van de wrijvingsas is niet gemonteerd (bewust - Met deze as is er de mogelijkheid om de trekkracht toe te laten nemen). In plaats daarvan heb ik op de wrijvingsas de achterwielaandrijving gemonteerd. Dit heeft als effect dat als de grip van de achterwielen afneemt de voorwielen krachtiger grip krijgen.
    1. de Z20’s zitten vast op de as. Als de middelste loszit draaien de achterwielen niet. Wat interessant is: als de middelste Z20 flexibel los/vast gemonteerd wordt is er een (onder last) instelbare mogelijkheid voor 2WD/4WD beschikbaar.

Harald:

    1. Nein. Der linken Diffenrenzial (auch der rechten) ist normal montiert. Die beiden D. sind oben im Bild 10:30 verbunden, und unter 20:20.
    1. Das warum der Automatiek ist die flexibele Nm. Der Grip aufs bodem ist wezentlich Besser. Leichten Modellen kriegen Kletterkraft.
    1. Die ‘freizwebende kegelrader’ sind OK. Doch, Sie haben recht dass dieses Fahrzeug nicht gut fahrt. Aleine prima, aber komplet montiert mit der ‘frontaufzug’ ist das ganse zu schwer. Motor zu schwach, Ubersetzung zu Gross.

Ich bin kein Techniker, mehr Liebhaber und Bastler. Ich hoffe dass es soweit klar ist.

Gruss, Jack

JaSpiel (5.1.2013, 16:54:06)

Hallo,

Der XM hab ich jetzt ersetzt: der PM 50:1 (rote kappe) schafts es prima. Lang lebe die Power Motoren!

Gruss, Jack

peterholland (5.1.2013, 19:48:24)

……ook m’n eerste centrale vleugelaandrijving (2x grijs 20:1) bleek te snel (en te zwak) om de eindvleugels middels een servo in één cylus zowel in -horizontaal-hoog als -schuin-laag goed te kunnen verstellen. Vanmorgen heb ik de zaak omgebouwd. Middels een tragere centrale vleugelaandrijving (2x rood 50:1) funktioneert e.e.a. nu prima…..

  • Relevant voor (toekomstige) modellen is de motoren eenvoudig te kunnen uitwisselen zonder alles af te hoeven breken !!!!….

Grüss,

Peter Poederoyen NL

Harald (13.1.2013, 09:25:14)

Ich danke euch beiden! Es hat ein wenig gedauer, aber jetzt hab ich’s auch kapiert: “Automatik mittels einstellbarem Schlupf” :-)

Gruß, Harald